"Український Ренесанс"
Постійне посилання на розділhttps://escriptorium.karazin.ua/handle/1237075002/9753
Переглянути
Документ Листки з лісу. (Сімфонія)(Вовча : Видавництво «РУХ», 1917) Шаповал, Микита Юхимович; Сріблянський, М.М. Вовча на Слобожанщині. Друкарня Каси Дрібного Кредіту.Документ Змичка : вертеп(Харків : [Друк. Акц. Т-ва «Хозпромкомбинат»], 1921)Видання Харківської Губполітосвіти.Документ Старі хати Харкова(Харків : Друкарня Наркомосвіти, 1922) Таранушенко, Стефан Андрійович"Відсутність публікацій точних креслеників й незначна кількість виданих фотографій робить неможливим наукове штудіювання нашого хатнього будівництва. Завдання нашого часу — заповнити сю прогалину. Досліди над харківськими хатами показали, що систематичне й раціонально переведене дослідження їх може дати добрий і значний матерьял для штудій над еволюцією українського будівництва. Між ними зустрічаємо ряд будов, утворених майстрами-артистами; такі заслуговують виділення в окрему групу —в число „Памяток українського мистецтва". Друга, більш численна група, не визначаючись яскравими рисами, всеж-таки чимало дає для розуміння будівельного стилю наших старих хат; сі війдуть в „Матерьяли до історії українського мистецтва". Дослідження хатнього будівництва на Слобожанщині закроювалося нами в 1920 р. в Архитектурній Секції Харьківського Губ.К.О.П.М.І.С'а на широку скалю: малось на думці перевести реєстрацію, а слідом за нею і точне обмірювання, фотографування, зарисовки й опис всіх найважнійших старих хат Харкова, а після й губернії. На жаль з сього плану пощастило виконати дуже мало: зареєстровано й зафотографовано всі старі хати Харькова, з них девять обміряно (одну з обміряних хат ми випустили в світ минулого року, вісім публікуємо нині). Остання частина наміченої роботи не була виповнена і надіятись на продовження її в близькому будучому не має ніяких підстав. Чи пощастить опублікувати хоч найцікавійше з того, що нами вже було зібрано? Обслідування хатнього будівництва Харькова переведене було пишучим сі рядки при найближчій участи й допомозі В. К. Троценка, котрий керував обмірами й викреслюванням, він же подав нам матерьял до опису хат. З опублікованих тут вісьми хат 5, 7, 8 допомогав обмірювати й викреслювати В. Соловьїв, 2, 3 — П. Соколов, 6 — О. Степанова; останні обмірені й викреслені самим В. К. Троценком. Для цінкографії ряд креслеників підготовлено було К. А. Барманом та С. В. Григорьївим. Всим названим особам за їх допомогу складаю тут свою найщирішу подяку". С. Т.Документ Пам'ятки мистецтва старої Слобожанщини(Харків : Харківська експериментальна школа-клуб друкарської справи, 1922) Таранушенко, Стефан АндрійовичСтефа́н Андрі́йович Тарану́шенко (*9 (22-го за новим стилем) грудня 1889, Лебедин — † 13 жовтня 1976, Київ), мистецтвознавець (зокрема знавець української архітектури) і музейник родом з Лебедина (Харківщина); закінчив Харківський Університет (1916). 1920 — 33 дир. Держ. Музею Укр. Мистецтва і співр. (з 1921) н.-д. катедри історії української культури в Харкові; 1924 — 29 проф. Харківського Художнього Інституту. Таранушенко досліджував народне будівництво (зокрема на Харківщині), дерев'яні храми, кам'яну архітектуру, народне прикладне мистецтво, творчість окремих митців.Документ Люде : збірка творів(Охтирка : Друкарня «Книгоспілки», 1922)Документ Над безоднею : драма в трьох актах(Харків : Державне видавництво України, 1922) Мамонтів, Яків АндрійовичДрама в трьох актах.Документ В епідемічному бараці : нарис(Київ ; Ляйпціг : Українська накладня, 1922) Підмогильний, Валєріян ПетровичВалеріян Підмогильний — це ім'я молодого автора, що недавно, тільки в 1920 р., виступив на літературне поле, видавши друком у Катеринославі збірку своїх нарисів — почав писати давніще, ще в гімназії, — і цими творами, які, доречі, давно вже розійшлися, відразу звернув на себе увагу читальняних кол на Україні. (Василь Верниволя)Документ Наука на Украине. – 1922. – № 1, (февраль)(Харьков : Типография Народного комиссариата просвещения, 1922-02)Документ Наука на Украине. – 1922. – № 2, (апрель)(Харьков : Типография Народного комиссариата просвещения, 1922-04)Документ Наука на Украине. – 1922. – № 3, (июнь)(Харьков : Типография Народного комиссариата просвещения, 1922-06)Документ Записки Історико-Філологічного Відділу. Кн. ІІ–ІІІ (1920–1922)(Київ : Друкарня Всеукраїнської академії наук, 1923) Всеукраїнська академія наукДокумент Народний і середньовічний театр в Галичині(Харків : Державне видавництво України. Друкарня Державного видавництва України ім. Г.І. Петровського, 1924) Хоткевич, Гнат МартиновичПри повній відсутності праць по історії галицького театру, трудно — а особливо сидючи в Харкові— дати справжню „історию"; тому моя робота, ця перша проба систематичного викладу, являється скорше зібранням матеріялів для історії, ніж самою історією. Робота ся — це є витяг з більшої моєї праці тої ж назви, яка, по умовах друку, вийти тепер не могла. Принцип викладу — хронольогичний. Гнат Хоткевич (30 падолиста 1923 р.)Документ Відчитна виставка за 1923 рік [Музей Українського Мистецтва](Харків : Друкарня-літографія Видавництва «Червоний шлях», 1924) Харківський Музей Українського Мистецтва; Таранушенко, Стефан Андрійович"Музей Українського Мистецтва зформувався в 1920 р. при реорганізації харківських музеїв. Не дивлячись на короткий час існування, він вже має свою історію. Виділений в окрему інституцію з назвою: „Церковно-Історичний Музей", він входив в мережу харківських губерніяльних музеїв, об'єднаних і підпорядкованих музейній секції Харк. Губ. Ком. Охор. Пам'ят. Мист. і Старое. В основу його лягло три значні й дуже цінні колекції: Церковний Відділ Харк. Унів. Муз., збірки Харк. Епарх. Муз. та евакуйована з Житомиру частина Епарх. Древлехранилища. Спершу його завданням було збірання, зберегання й вивчання пам'яток старовинного українського мистецтва, що були так чи инакше звязані з культом. Зазначені колекції були розміщені у 8 кімнатах в помешканні, що до того займало Управління попечителя Уч. Окр. В основу розміщення експонатів в 5 виставочних кімнатах музея було покладено три принціпи: 1) матеріял й техніка, 2) історичний та 3) географичний. В послідуючі роки музей поповнився кількома невеличкими приватними Найважніша частина виставки—килими, потім різьба по дереву та кераміка (кахлі). Досі в Харкові систематично підібраної колекції старовинних українських килимів не було виставлено. А української різьби по дереву (мережані части возів, саней, полички, форми для медяників і т. и.) в харківських музеях зовсім немає, дуже мало в них також старовинних неполивних з витиснутим орнаментом кахлів, що в нашім музеї зараз уже складають цінну збірку. При всіх своїх мінусах, що залежать од техничних умов (тісне помешкання, невигідність освітлення, обмеженість ресурсів на оборудования), наша виставка, думаємо, зможе дати уявлення про характер старовинного українського килимарства, різьбарства та кахляної продукції".Документ Олександр Опанасович Потебня. Загальна характеристика : (Промова на урочистих зборах Харківського ІНО в 32 роковини смерти Потебні)(Харків : В–во «Червоний Шлях» . Друкарня-літографія Книгоспілки, Нетеченська набер., № 14., 1924) Багалій, Дмитро ІвановичПромова на урочистих зборах Харківського ІНО в 32 роковини смерти Потебні.Документ Жизнь современного украинского студенчества (по данным студенческих переписей и других обследований)(Харьков : Червоний шлях, 1924) Попов, И.И.; Зузик, Дмитрий Тимофеевич; Зузик Дмитро Тимофійович; Коган, Виктор Моисеевич; Коган, Віктор Мойсейович; Попов, І.І.Із фондів Центральної наукової бібліотеки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна.Документ Електрика в селі і в робітничому селищі(Харків : Червоний шлях, 1924) Бухштаб, Адольф БорисовичДокумент Календар розвитку природи по весні в околицях м. Харкова за спостереженнями 1917-го року([Харків] : Державне видавництво України, 1925) Котов, Михайло Іванович„Календар развитку природи по весні 1917 року" поданий, як перша спроба колективного спостереження розвитку природи. Спостереження провадив студентський гурток натуралістів при тодішньому Харківському університеті, — з'явлення рослин спостерігали: Б. О. Захарів, М. В. Клоків, М. І. Котів, Є. М. Лавренко, а тваринні організми Г. О. Бризгалін, М. О. Времев, М. І. Котів, С. І. Медведів, Г. Хв. Пронін, та В. Я. Шидловський.Документ Європа на вулкані : надзвичайна поема(Харків: Видавництво Наркомосвіти УСРР і ЦК КП(б)У, Червоний шлях. Друкарня Всеукр. Акц. Т-ва «Господарпромкомбінат»., 1925) Поліщук, Валеріян ЛьвовичДокумент Дичавина(Харків : Літ.-друкарня «Книгоспілки», Нетеченська набережна, № 14., 1925) Лісовий, Петро Андрійович«Читачі побачать, що чимало статей присвячено станові нашої жінки – селянки. Гадаю, що це не буде зайвим. Жінка у нас ще й досі, на наш сором, живе в таких нелюдських умовах, що не говорити про це не можна». (П. Лісовий. 16 червня 1925 року. Харків).Документ Гартований театр : (самодіяльні п'єси). Збірник другий(Харків : Державне видавництво України, 1925) Спілка "ГАРТ" аматорів робітничого театруХарків : Друкарня Державного видавництва України № 1 ім. Г.І. Петровського.